تأکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر تغییر رویکرد روابط عمومی از توجیه گری به تحلیل گرایی
به گزارش باهنده، دکتر سعید جاودان سیرت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در نشست روابط عمومیهای دانشگاه علوم پزشکی استان، با اشاره به اهمیت ویژه واحد روابط عمومی در پیشبرد اهداف و سرنوشت سازمان، اظهار داشت: کیفیت هر نهاد و سازمانی، وابسته به نوع رابطهای است که روابط عمومی آن در درون و بیرون سازمان برقرار میکند.
وی با بیان اینکه روابط عمومی، ویترین سازمانها و پل ارتباطی قوی و مستحکم بین مردم و دستگاههای اجرایی است، افزود: روابط عمومی دلسوزانه، سخنگوی واقعی دستگاههای اجرایی و تسهیلگر امور مراجعین است.
دکتر جاودان سیرت تصریح کرد: دستگاههای اجرایی نیازمند همدلی و مشارکت مردم هستند و روابط عمومیها میتوانند این ارتباط را صمیمانهتر و مستحکمتر کنند.
وی با تأکید بر لزوم انعکاس مطلوبتر عملکرد دستگاهها، اظهار داشت: روابط عمومیها باید با تعامل بیشتر با رسانهها، در انعکاس عملکرد خود به دولت و مردم، تأثیر مثبتی داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با اشاره به اهمیت انتقاد منصفانه و پیشنهادات سازنده، گفت: روابط عمومیها باید با هدف رفع نواقص و ایرادات، در راستای شتابدهی به توسعه دستگاه اجرایی گام بردارند.
وی افزود: مهمترین ضعف روابط عمومیهای استان، بحث استقلال، تجهیزات و امکانات است که نیازمند توجه ویژه و نگاهی نوآورانه در این زمینه است.
دکترجاودان سیرت خاطرنشان کرد: امیدواریم با همفکری شما، شاهد پیشرفت و توسعه در حوزههای مختلف روابط عمومی دانشگاه باشیم.
وی یادآور شد: یکی از عوامل اصلی و مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت سازمانها و دستگاههای اجرایی اهمیت دارد کیفیت رابطه آن سازمان یا دستگاه با گروه مخاطب و افکار عمومی جامعه است که در این زمینه روابط عمومی ها نقش برجسته ای دارند.
دکترجاودان سیرت ابراز داشت: روابط عمومیها باید جهت انعکاس هر چه بیشتر خدمات دولت با رسانه ها تعامل داشته باشند و نیز از توجیه گری بودن به سمت تحلیل گرایی حرکت کنند .
روابط عمومی؛ از ابزار قدرت تا موتور محرک توسعه
در ادامه دکتر سید حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان با تاکید بر نقش حیاتی روابط عمومی در سازمانها، دو الگوی متضاد "حفظ محور" و "توسعه گرا" را تشریح کرد و روابط عمومی توسعهگرا را کلید حل مشکلات و پیشرفت سازمانها دانست.
وی تصریح کرد: در روابط عمومی توسعهگرا، هدف، توسعهی همهجانبهی مفاهیم و رشد و تغییر شاخصهای زندگی است که سلامت نیز جزء مهمی از توسعهی کیفی محسوب میشود. اما در روابط عمومی حفظ محور، روابط عمومی به ابزاری برای حفظ قدرت و تبلیغات تبدیل میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با تاکید بر نقش روابط عمومی در فرآیند توسعهی کشورها، اظهار داشت: روابط عمومیها نقش هماهنگکنندهی بخشهای مختلف موثر در توسعه را بر عهده دارند.
دکتر اکوانی در ادامه به ویژگیهای روابط عمومی توسعهگرا اشاره کرد و گفت: مهارت ارتباطی درونسازمانی قدرتمند، شناخت دقیق مخاطبان درون و برون سیستم، و توانمندی در تولید محتوا از جمله این ویژگیها هستند. اگر روابط عمومیها در این مسیر حرکت کنند، هیچ سیستمی دچار اخلال نخواهد شد.
شفافیت و صداقت؛ رمز موفقیت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
دکترصیاد خردمند، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در نشست مسئولان روابط عمومی شبکه های بهداشت و درمان استان با تأکید بر اهمیت پرداختن به مشکلات مردم و مراکز درمانی، از لزوم پرهیز از اغراق و ارائه صادقانه مسائل سخن گفت.
وی به تشریح وظایف و سیاستهای روابط عمومی پرداخت و با اشاره به اهمیت ارتباط مؤثر با مردم، گفت: پرداختن به مشکلات مردم، شبکههای بهداشتی، مراکز درمانی و بیمارستانها از وظایف اصلی روابط عمومی است.
دکترخردمند با تأکید بر لزوم شفافیت و صداقت در اطلاعرسانی، افزود: پرهیز از عملکردهای اغراقآمیز و بیان صادقانه مشکلات، از مهمترین موضوعات در روابط عمومی است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سایت وبدا را مرجع رسمی اطلاعرسانی دانشگاه معرفی کرد و گفت: فعالیت وبدا باید در راس امور قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه تمامی اخبار از طریق وبدا بررسی و گزارشهای سهماهه تهیه میشود، تصریح کرد: هرگونه انتشار خبر خارج از وبدا و در رسانههای دیگر، تخلف محسوب میشود.
دکترخردمند با انتقاد از عملکرد نامتوازن وبدا، گفت: ثبت و درج اخبار در وبدا بر اساس آنالیز و ارزشیابی مدیر روابط عمومی ستاد صورت میگیرد.
وی همچنین از لزوم هماهنگی تمامی عزل و نصبها با مدیر روابط عمومی ستاد، طبق دستور شورای هماهنگی دفتر ریاست جمهوری، خبر داد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بر لزوم هماهنگی بینسازمانی تأکید کرد و گفت: هرگونه مصاحبه و نشست خبری توسط روسای شبکهها و بیمارستانها باید با هماهنگی مدیر روابط عمومی انجام شود.
وی همچنین بر تفکیک وظایف روابط عمومی از سایر فعالیتها تأکید کرد و در پایان، خواستار همکاری بیشتر روابط عمومیهای دانشگاههای استان برای پیشبرد اهداف روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شد.
در پایان این نشست، دکتر جاودان سیرت از زحمات ذوالفقار دیودل، مدیر اسبق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تقدیر و برای دکتر خردمند، مدیر جدید، آرزوی موفقیت کرد.
انتهای پیام